تاثیر سایبان در مصرف انرژی

اگر بخواهیم خیلی دقیق به تاثیر سایبان بر روی مصرف انرژی بپردازیم می توانیم با اندکی تامل به زندگی گذشتگان و نیاکان ، متوجه می شویم که ساختار ساختمان ها در هر منطقه متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی آن منطقه بوده است .

به عنوان مثال شهر یزد دارای کوچه های باریک با دیوارهای بلند و بازارهایی پوشیده از سایبان جهت افزایش خنکی در طول روز می باشد.

رفته رفته انسان با استفاده از طراحی جدید ساختمان ها ، توانسته طرح های جدیدی متناسب با شرایط آب وهوایی و اقلیم هر منطقه ایجاد کند و سایبان های جدیدی جهت رفع گرما و ایجاد سایه بوجود آورد.

 

 

طراحی ساختمان با متد کاهش مصرف انرژی :

همان طور که می دانیم یک ساختمان غیر از داشتن استحکام و زیبایی باید از نظر مصرف انرژی هم در سرمایش و گرمایش بهینه باشد در این مرحله میزان تابش خورشید در تابستان و زمستان و میزان سایه ایجاد شده بررسی می شود که یکی از بهترین راهکارها برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش میزان گرمای جذب شده استفاده از انواع سایبان در ساختمان می باشد.

تاثیر انتخاب نوع سایبان با زاویه خورشید:

همان طور که می دانیم انتخاب سایبان متناسب با محل ، اقلیم و زاویه خورشید متفاوت است همچنین این زاویه در ساعات مختلف نیز تغییر می کند .

در ساختمان یکی از مناطقی که بیشترین نور و گرما را در خود نگه می دارد پنجره ها می باشند.

استفاده از سایبان برقی برای پنجره ها مانع ورود گرما و نور آفتاب به داخل می شود .

همان طور که می دانیم تاثیر جذب گرما از طریق شیشه بیشتر از دیوار می باشد استفاده از انواع سایبان برقی می تواند باعث کاهش مصرف انرژی و خنک ماندن داخل ساختمان شود.

ایجاد سایه بر روی پنجره ها یا دیوار شیشه ای باعث خنک ماندن داخل ساختمان شده در نتیجه باعث کم تر استفاده کردن از سیستم سرمایشی و در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی می شود استفاده از انواع سایبان برقی در بیرون نمای ساختمان تا ۹۰درصد مانع ورود گرما می شود و استفاده از شید یا پرده برقی در داخل ساختمان تنها ۲۰تا۲۵ درصد از گرما را کم می کند.

انواع سایبان ها:

سایبان ها ممکن است اثرات گوناگونی از قبیل کنترل تابش آفتاب ، کنترل نور و کاهش گرما را داشته باشند متناسب با نوع سایبان و نوع پارچه هر یک از درجه معیارهای بالا تغییر می کند.

استفاده از سایبان های متحرک برقی که قابلیت جمع شدن را دارند این امکان را برای مالک ایجاد می کنند تا در هر زمان که مورد نظر بود آن را جمع یا باز کنند سایبان برقی جمع شونده حکم یک آفتابگیر را دارد که مانع ورود آفتاب به داخل می شود سایبان های متحرک و قابل کنترل این امکان را ایجاد می کنند که به دلخواه کنترل شوند ولی سایبان ها ی ثابت همیشه به صورت ثابت می باشند.

طبقه بندی و مشخصات سایبان ها :

  • سایبان های مایل اتصال به دیوار: مانند انواع سایبان های برقی یا دستی که برای مکان هایی چون پارکینگ ، استخر ، مغازه ، و… استفاده می شود. این سایبان هادر زمان باز بودن دارای شیب خاصی هستند که مانع ورود آفتاب به فضای زیر خود شده و در نتیجه فضا را خنک نگه می دارند .
  • سایبان های عمودی : این نوع سایبان ها مانند شید یا پرده برقی عموما در داخل ساختمان پشت شیشه نصب می شوند و از ورود گرما جلوگیری می کنند.
  • سایبان های ثابت : با پیش بینی روزانه وضعیت نور آفتاب این سایبان ها نصب می شوند و به صورت ثابت می باشند.
  • سایبان های برقی :انواع سایبان های عمودی یا مایل قابلیت برقی شدن را دارند همچنین نصب یک حسگر بر روی آنها سایبان هایی اتوماتیک را ایجاد می کند که متناسب با شرایط به صورت خودکار جمع یا باز می شوند .
  • سایبان های افقی :سقف برقی را می توان به عنوان یک سایبان افقی که به عنوان یک سقف جمع شونده عمل می کند نام برد. برقی بودن آن این امکان را ایجاد می کند که در هر زمان که نیاز است آن را جمع یا باز کرد.

بررسی اثر سایبان در میزان جذب گرما توسط ساختمان :

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید سایبان های بیرون ساختمان بیشترین توان جذب گرما و نور خورشید را دارا می باشند.

کلام آخر

آنچه گفته شد را می‌توان بخش کوچکی از دنیای سایبان های برقی دانست که هر روز در حال پیش رفت است. تمام این خدمات نیاز به دانش بالا و وقت بسیار زیاد دارد تا بتواند به آن چیزی که شما نیاز دارید دست پیدا کند. اما سایه باتیس در حال حاضر با داشتن تیمی متخصص و حرفه‌ای آماده ارائه خدمات به کاربران است. این خدمات از ابتدایی‌ترین بخش تا پشتیبانی نیاز شما را برآورده خواهد کرد و همواره در کنار شما خواهد بود. جهت مشاوره و کثب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سایه باتیس تماس بگیرید .