تنوع آب و هوایی در شهرها و کشورهای مختلف سبب می شود که در هر منطقه از پوشش های مناسب با آن آب و هوا استفاده شود. یکی از این پوششها سقف متحرک است این نوع پوشش علاوه بر اینکه فضای محیط را زیبا می سازد، به راحتی از آب و هوای آن منطقه نیز می توان استفاده کرد. باید دانست که سقف متحرک که یکی از انواع سقف برقی است می تواند از شیشه، صفحات فلزی عایق شده ، صفحات پلکسی و . . . ایجاد شود از طرفی این سقف ها در دو حالت اتوماتیک و دستی در دنیا موجود است.

سقف متحرک پارچه ای

یکی از سقف های متحرک، سقف متحرک پارچه ای است که برای پوشش فضای باز رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و استخر می باشد. با توجه به اینکه امروزه استفاده از تمام فضاهای موجود، بلا استفاده و بدون کاربری برای تمام کسب و کارها امری بدیهی به نظر می رسد(به علت بحث هزینه ها، فروش و محدودیت فضا) سقف جمع شونده با دارا بودن سیستم هدایت آبراه، نورپردازی ،باز و بسته شدن سریع و همینطور دکوراتیو بودن، بهترین گزینه و پیشنهاد برای این عزیزان است. همان طور که بیان شد سقف های متحرک به دو حالت مکانیکی و اتوماتیک هستند. در مدل سقف متحرک چادری مکانیکی، این سازه پارچه ای با هدف کاهش هزینه برای مشتری، عمل جمع شدن و باز شدن با استفاده از دست انجام می شود.

کاربرد سقف متحرک پارچه ای

سقف متحرک پارچه ای بیشتر برای رستوران ها و استخرهای سر پوشیده، آلاچیق محوطه ی روف گاردن،کافی شاپ، پارکینگ خودرو و درب ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع سقف اتوماتیک پارچه ای بسته به سلیقه ی مشتری قابل تغییر و یا قابل تنظیم است اما برای ۲٫۵متر ارتفاع و بیش از آن نیاز به کارشناسی مجدد دارد. در گذشته از سقف غشایی برای پناه گاه استفاده می شد اما امروزه سقف های چادری بعنوان المان دکوراتیو برای زیبای فضای باز و داخلی استفاده می شود، علاوه بر این از سقف پارچه ای ثابت و سقف متحرک پارچه ای می توان به عنوان سایه بان در برابر نور خورشید و حفاظت در برابر باد و باران استفاده نمود.

مزایای سقف پارچه ای متحرک

روشی برای حفظ ارتباط ما با محیط بیرون است مانند شنیدن صدای قطرات باران از نزدیک که بسیار روح نواز است. برای ساخت این سقف ها نیازی به پرداخت حق و حقوق شهرداری جهت گرفتن مجوز نیست. این روش در واقع اضافه کردن یک سقف نازک و سبک به یک ساختمان قدیمی است به صورتی که چیزی از بنای اولیه کم نمیشود. سقف متحرک پارچه ای را می توان در مکان های مختلف با کاربری های متفاوت استفاده کرد و اما مکان هایی که از سازه کششی متحرک می توان استفاده کرد شامل موارد زیر می تواند باشد:

سقف رستوران:

برای رستوران هایی که دارای باغ و یا  محوطه سبز خارجی هستند که یکی از جلوه های زیبایی آن رستوران است یکی از المان های دکوراتیو و محافظتی برای این مکان می تواند سقف متحرک پارچه ای باشد تا در شرایط جوی مناسب مخصوصا در شب ها با باز کردن سقف پارچه ای متحرک مشتریان در زیر آسمان پر ستاره شب، در فضایی رمانتیک شام خورد را میل نمایند.

مشاهده نمونه کار ها : سایبان رستوران – سقف متحرک

سایبان کافی شاپ:

یکی از انتخاب های کافی شاپ هایی که خواستار استفاده از فضای سبز بیرونی خود هستند می تواند سقف چادری متحرک در این محوطه سبز بیرونی باشد، تا در زمان هایی که آب و هوا مطبوع بوده این سقف را باز کرده تا مشتریان کافی شاپ از فضا و هوای مطبوع لذت ببرند.

سایبان استخر فضای باز:

برای محافظت و تمیزماندن استخر و اطراف آن از آلودگی و کثیفی یکی از متریال هایی که می توان استفاده کرد سقف متحرک پارچه ای برای استخر خواهد بود از این رو علاوه بر محفوظ ماندن استخر از آلودگی، سقف استخر بسیار زیبایی می توان داشت.

سقف تراس و سایبان بام منازل:

برای ایجاد یک مکان زیبا در تراس ها و بام منازل و باغ ها می توان از سازه کششی چادری متحرک استفاده کرد تا در زمان مهمانی مخصوصا در مهانی هایی که در شب برگزار می شود با باز کردن این سقف متحرک چادری یک شب پر ستاره ماندگار را برای مهمان ها محیا کرد.

مشاهده نمونه کار ها : سایبان منزل

سقف پارچه ای گلخانه:

یکی از گزینه های مناسب برای کنترل نور خورشید ، باد و . . . در فضاهایی مانند گلخانه می تواند پوشش متحرک پارچه ای باشد، برای ایجاد شرایط مناسب در داخل گلخانه بسته به گیاهان این مکان با باز کردن و بستن سازه پارچه ای متحرک می توانند شرایط مناسب را در این مکان ایجاد نمایند.

سایه بان استادیوم:

برای محافظت تماشاگران در یک استادیوم می توان از سایه بان های پارچه ای استفاده کرد. یکی از گزینه های مورد استفاده سایبان پارچه ای متحرک برای استادیوم هایی مانند زمین فوتبال، زمین تنیس و . . . می باشد تا درهنگام برگزاری مسابقات که همراه با آب و هوای بد جوی مانند طوفان و باران های شدید یا در زمانی که  شدت تابش نور خورشید زیاد است مسئولان با بستن سقف متحرک تماشاگران را از این شرایط جوی محافظت کنند.